Конспект  уроку  літературного  читання  

Тема:  Казка  вчить  як  на  світі  жить.

Казка  «Колобок»  (уривки)

Учитель  початкових класів  Скіба  О.  С.

 

Тема: Казка  вчить  як  на  світі  жить. «Колобок» (урив­ки). Інсценізація казки.

Мета:  Поглиблювати  знання  дітей  про  казку  як  вид  усної  народної  творчості,  вчити  визначати  головних  героїв  казки,  головну  думку  казки,  формувати  навички  правильного,  виразного  читання,  уміння  інтонувати  речення ;  розвивати  діалогічне  та  монологічне  мовлення,   уміння  відтворювати  зміст  прочитаного;  виховувати  любов  до  читання,  до  казок.

Обладнання:  ілюстрації  до  казок, записи  на  дошці,  графсхема,  мультимедійна  презентація,  маски,  картки,  сигнальні  пірамідки.

 

Хід  уроку

І. Організація класу

ІІ. Перевірка  домашнього  завдання.

1.Фронтальне  опитування.

-         Який  розділ  ми  почали  вивчати  на  минулому  уроці?

-         Що  таке  казка?

-         Які  особливості   жанру  народних  казок?

-         Вам  треба  було  пригадати  якомога  більше  українських  народних  казок. Які  казки  ви  знаєте,  ми  зараз  перевіримо.

(Діти  називають  казки,  які  вони  знають.)

 

2.Вправа  «Назви  казку  за  ілюстрацією».

(На  дошці  ілюстрації  до  казок.)

 

3.Вправа  «З  якої  казки  уривок?»  (Слайд 1)

Робота  в  парах  (картки).

Один  учень  читає   свою  картку,  другий  відгадує  назву  казки.  Потім  другий  читає,  а  інший  відгадує.

 

І  картка

  1.  «Баба  діда  за  сорочку,  дочка  бабу  за  торочку…»( «Ріпка»)

 

  1. «А  мишка  бігла,  хвостиком  зачепила,  яєчко  покотилося,  впало  та  й розбилося.» («Курочка  Ряба»)

 

ІІ  картка

1.«Уліз  ведмідь – семеро  стало…» («Рукавичка»)

 

2.«Котику-братику,  несе  мене  Лиска

По  каменю-мосту  на  своєму  хвосту,

Порятуй  мене!» («Казка  про  Котика  і  Півника»)

 

ІІІ. Повідомлення  теми  і  мети  уроку

1.Розчитування.

Вправа  «Склади  прислів’я   зі  слів”  (Слайди   2,  3 )

Це  прислів’я  і  буде  темою  нашого  уроку.  А  працювати  ми  будемо  над  казкою  «Колобок».

2.Мотивація  навчальної  діяльності  на  уроці.

Ознайомлення  з  темою  уроку,  місцем  уроку  в  розділі,   метою   уроку:

-         визначати  головних  героїв  казки;

-         визначати  головну  думку  казки;

-         характеризувати  вчинки  героїв;

-         інсценізувати  казку.

Фізкультхвилинка

         Вийшов  в  поле  боровик

Та  й  узявся  в  боки,

Бо  він  бачити  не  звик

Обрії  широкі.

Покрутився  на  нозі,

Сміхом  він  залився,

Танцюристу-конику

В  пояс  поклонився.

Довго  зайчика  ганяв,

Виспавсь  на  пісочку.

Коли  ранок  вже  настав,

Викупавсь  в  струмочку.

 

ІV. Робота  над  темою  уроку.

1.Вступне  слово  вчителя.

- А  ви  знаєте,  що  казка  прийшла   до  нас  з  давніх-давен?  Передавалася  вона  з  уст  в  уста,  з  покоління  в  покоління. Український  народ  любив  казки, тому  склав  їх  дуже  багато. В  казкових  героях  втілювалися   звички   людей, висміювалися   або   возвеличувалися   їхні  вчинки,  риси  характеру.  Казка  завжди  має  повчальний  характер.

 

2.Словникова  робота.  (Слайд   4).

Казка  «Колобок» — українська  народна  казка,  яка  складена  була  дуже  давно.  Тому  в  ній  вживаються   деякі  слова,  які,  можливо,  для  вас  будуть  незрозумілими.

Хижка – те  саме,  що  комора.

Призьба – невисокий  земляний  насип  уздовж  стін  хати  знадвору.

Засік – відгороджене  місце  в  коморі  або  великий  ящик  для  зсипання  зерна,  борошна.

3.Слухання   казки

Перевірка  первинного  сприймання.

-         Хто  спік  колобка?  На  чиє  прохання?

-         Де  остигав  колобок?

-         Кого  спершу  зустрів  колобок?

-         Продовжіть  розповідь  про  пригоди  колобка.

Учні  відтворюють   наступні   події   пригод  колобка   за  схемою,  вміщеною  на  першому  форзаці  підручника.

 

  1. 3.     Читання  казки  мовчки.  (Слайд  5)

Диференційована  робота (за вибором учнів). (На  партах  сигнальні  пірамідки)

-Давайте  перевіримо,  чи  можна,  користуючись  схемою,  відновити   відсутній  уривок  тексту  казки.

 

І група.  Творче  читання  уривку  «Зустріч  із  зайчиком».  У  тексті   підручника   діти  змінюють  назву  тварини:  «вовк»,  «ведмідь»,  «лисичка».

 

ІІ  група.   На  картках   читають  повний  текст  казки.

 

Перевірка.  Учні  І  групи  «творчо»  зачитують  уривок  з  підручника,  а  учні  ІІ  групи  перевіряють  за  повним  текстом  на  картках.

-Діти,  чи  є  розбіжності  між  «творчим»  читанням  уривка  з  підручника  і  читанням  з  картки  повного  тексту  казки?  (Майже  немає).

-Завдяки  якій  особливості  жанру   народних  казок  можна  відновити   відсутню  частину  тексту  ? ( У  казках  є  повтори.)

 

-  Назвіть   всіх  дійових  осіб   казки.

- Хто  з  них  є  головним  героєм?  Чому?

Фізкультхвилинка 

         Ми  читали,  ми  трудились,

Наші  очі  вже  втомились.

Ручку  взяли,  подивились,

Вправо,  вліво  покосились.

Ручку  вгору,  ручку  вниз -

Ти  за  кінчиком  дивись!

5.Вправа  «Впізнай  казкового  героя». (Слайди   6 – 11).

Ця  вправа  допоможе  вам  згадати  особливості  характеру  цих  казкових  героїв,  щоб  передати  їх  в  інтонації,  міміці  та  жестах  при  інсценізації  казки.

Жорстокість, жадібність, злість… (вовк).

Сила, незграбність , вайлуватість… (ведмідь)

Боягузтво , слабкість, несміливість… (заєць).

 

6.Робота  в  групах.  Інсценізація  казки. (Слайд  12)

Поділ  на  групи за  бажанням  дітей.

- Розіграйте  в  групах  уривки  казки,  використовуючи   інтонацію,  міміку,  жести.

(Учень  з  таблиці  зачитує  правила  роботи  в  групі.)

І  група – в  будинку  баби  та  діда.

ІІ  група – зустріч  колобка  з  зайчиком.

ІІІ  група – зустріч  з  вовком.

ІV  група – зустріч  з  ведмедем.

V  група – зустріч  з  лисичкою.

Презентація  роботи  груп (інсценізація  уривків). Відзначення  учнями  кращих  «акторів».

V. Закріплення  вивченого

- Чи  можна  назвати   колобка   веселим,  довірливим,   хвалькуватим?

Чому?

-Чому  колобок  втік  від  діда  та  баби?

-Чим  погрожували  колобкові  зайчик,  вовк,  ведмідь,  лисичка?

-Як   рятувався  колобок  від  небезпеки?

-У  чому  виявилася  хитрість,  підступність  лисички?

-Чому  колобок  втратив  пильність  у  спілкуванні  з  лисичкою?

-Чого  навчає  нас  казка  «Колобок»?

VІ..Підсумкки  уроку.

-Який  розділ  почали  опрацьовувати?

- Що  нового  дізналися  на   уроці?

-Чого  навчилися?

-Для   чого?

VІ.Домашнє  завдання (На  вибір)

І  завдання:  підготувати  переказ  казки  від  імені  головного  героя – колобка.

ІІ  завдання:  придумати  нову  кінцівку  казки,  щоб  вона  закінчувалася  щасливо.